Privat salg på nettet kan være en god måde at spare penge på, men det kan også koste dig dyrt hvis du ikke ser dig nok for inden du tager kontakt til en køber.
Grundet en serie af tilfælde med svindel på nettet advarer politiet nu, og opfordrer til at man altid lige tænker sig en ekstra gang om inden man vælger at indgå en aftale om et køb.
Tre tilfælde i Skive inden for kort tid
I de seneste få måneder har Skive politi fået henvendelser fra flere, som er blevet snydt på nettet ved køb fra private sælgere. Blandt andet er en 36-årig mand og en 10-årig dreng, begge fra Skive, blevet snydt ved en handel med en computer, hvor en større sum penge blev overført og sælger efterfølgende cuttede kontakten, uden at sende den lovede vare.
Dette kan du gøre for at undgå at blive snydt
Midt i julehandlen kan det være fristende at tilgå sig brugte varer på diverse salgssider som Den Blå Avis samt Gul og Gratis, for at spare de ekstra penge. For at så vidt muligt undgå at blive snydt, er her en liste over de ting du bør overveje inden du vælger at tage del i et køb fra en privat sælger.
Den Blå Avis
DBA er den største hjemmeside for handel mellem private i Danmark, og derfor er der også god grund til at tro at ikke alle sælgere har lige rent mel i posen.
En af de vigtigste funktioner ved handel på DBA er NemID-validation. Når du handler på DBA, så kig altid efter en sælger som er NemID-valideret. Er en sælger netop det, er det en bekræftelse på at de oplyste informationer, herunder navn, adresse og telefon nummer, er korrekte. Kan du ikke finde en sælger som har netop det du leder efter og samtidig er NemID-valideret, kan man komme langt med at blåt spørge om sælger vil lade sig NemID-validere. Det tager ikke alverdens tid, og mange gør det gerne hvis det betyder at det fører til et potentielt salg.
Har du mulighed for det, er det også en god idé at selv afhente varen på sælgers privatadresse. På den måde har du mulighed for at anse varen inden du tager beslutningen. Vær dog ikke bange for at fortælle sælgeren, hvis du fortryder handlen.
Har du derimod ikke mulighed for at selv afhente varen og skal have den tilsendt, anbefales det at du anvender betalingsmetoden PayPal. Ikke så udbredt i Danmark, er PayPal uden tvivl den sikreste metode når det gælder privat handel. PayPal har nemlig det de kalder køberbeskyttelse, hvor når en person sender en vare skal kunne fremvise en kvittering for forsendelsen, og pengene først bliver overført når sælger han kunnet bevise forsendelsen. Du kan læse mere om køberbeskyttelse på PayPals hjemmeside her.
Til sidst er det selvfølgelig altid en god idé at bruge sin sunde fornuft. Er noget for godt til at være sandt, er det det som regel også. Er du i tvivl om noget kan du altid kontakte DBAs support.
Facebook
Når det kommer til Facebook er det anden sag. Her er der ikke noget der hedder NemID-validering, og du kan kun gå ud fra sælgers Facebook-profil. Men her kan der også være en masse nyttigt information at hente. Virker profilen til at være falsk? Har personen lidt til ingen opslag og billeder? Generelt set skal du gå efter din mavefornemmelse, og mærke efter om en person er imødekommende når i skriver eller taler sammen.
Ved handel på Facebook er det også her en god idé at selv afhente varen hvis der er mulighed for det. Bed eventuelt om en kvittering af varen hvis sælger har den, selvom det ikke altid er tilfældet afhængig af alderen på varen, og hvilken vare der er tale om. Er varen under 2 år gammel kan det dog være især vigtigt, da varen så stadig er inden for garantiperioden, og mange forretninger kræver en kvittering hvis varen er gået i stykker.
Sørg også for at billeder af varen er taget af sælger selv, og ikke hentet fra producentens hjemmeside eller Google, da disse billeder aldrig repræsenterer den egentlige stand af et brugt produkt. Har du ikke mulighed for at bruge PayPal, anbefales det at du bruger bankoverførsel da det er mere sikkert end Mobilepay.
Det kan virke usikkert at handle på nettet med så mange uskrevne regler, men følger du dem er der en god chance for at du vil få en god købsoplevelse.