Alt for mange danskere føler sig ensomme – især i højtider, som den forestående jul. En undersøgelse foretaget af Røde Kors viser, at hele 13.000 danskere føler sig ensomme i julen. Det vil Røde Kors og Interflora i Midtjylland gøre noget ved.

For de fleste danskere er julen forbundet med familietid. Med nærvær, omsorg, gavmildhed og betænksomhed. Men for et stort antal danskere er julen lig med afsavn og isolation. Og det er den værste følelse, et menneske kan have. Ensomhed kan ramme alle, uanset om man bor i byen eller på landet – derfor er Røde Kors og Interflora gået sammen for at bekæmpe ensomhed i Midtjylland.

”Her i Røde Kors Hadsten og omegn har vi oprettet Værket, der er et tilbud til ensomme. Lige nu er der 3 frivillige på projektet og i sidste uge havde vi det første netværksmøde med vores deltagere, som var en aften med julehygge og pakkeleg. Vi håber på at antallet af deltagere stiger i løbet af næste år. Det er meget almindeligt, at mindre byer gør det sværere for ensomme deltagere at henvende sig, end det er for ensomme deltagere i større byer”, siger Margit Larsen, der er formand i Røde Kors i Hadsten og omegn.

Netop derfor har Røde Kors indgået et nyt samarbejde med blomsterkæden Interflora med to formål: dels at sætte nødvendigt fokus på ensomhed og få danskerne til at række ud efter de ensomme, og dels at samle penge ind til den landsdækkende kamp mod ensomhed.

”Hos Interflora lever vi blandt andet af at skabe relationer mellem mennesker. Og jeg ser den glæde, blomster giver, når vi bringer buketter ud i lokalområdet. Så jeg synes, det er et godt og naturligt projekt at støtte”, siger Pia Madsen Aggerholm, afdelingsformand i Danske Blomsterhandlere, Midtjylland.

Et perfekt match

Matchet mellem Interflora og Røde Kors tager udgangspunkt i menneskets helt grundlæggende glæde ved både at give og få. Og da Interflora-butikker over hele landet i løbet af et år faciliterer kontakten mellem flere end en million mennesker, er synergien til at få øje på.

“Jeg tror, at alle mennesker har brug for anerkendelse. Ikke en anerkendelse af, at man gør ting godt, men en anerkendelse som menneske. Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi får sat fokus på problemet med ensomhed”, siger Margit Larsen fra Røde Kors.

“Som blomsterhandler er vi jo sådan set med helt fra fødsel til begravelse, og derfor møder vi mennesker i alle livets faser. Så en kamp mod ensomhed er en kamp, vi er glade for at bidrage til “, siger Pia Madsen Aggerholm.

For hver buket, Interflora sælger på Interflora.dk i løbet af det næste år, vil der blive doneret penge til Røde Kors’ arbejde med at afhjælpe ensomhed. Interflora garanterer, at der samlet vil blive doneret minimum en halv million kroner til kampen mod ensomhed.

Du kan læse meget mere om samarbejdet på www.interflora.dk/kampen-mod-ensomhed og på www.rodekors.dk.

(Visited 69 times, 1 visits today)
DEL